نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1104 )
ســوره 21 : انبیاء ( مـکّــی ـ 112 آیه دارد ـ جزء هفـدهـم ـ صفحه 322 )
( قسمــت دوازدهم )
گذرگاهِ زائران حقّ
( جزء هفدهــم صفحــه 324 آیه 34 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِکَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ
ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :
و پیش از تو براى هیچ بشرى جاودانگى [در دنیا] قرار ندادیم
آیا اگر تو از دنیا بروى آنان جاویدانند
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
کسی که در دل خود نقطه ی صدق پیدا کرد ؛
حقیقتِ عشقِ به مرگ از جان او سر زند ؛
زیرا که وعده ی ملاقات ، آنجا است ؛
آن چه جائی بُوَد که وعده ی ملاقات فراموش کند ؟
یا چه دلی باشد که جز به مشاهده ی حق ، راحت نتواند بود ؟
و بزرگان دین گفته اند :
برای مؤمن بدون لقاء حقّ ، راحتی نخواهد بود !
روایت کرده اند ؛
روزی که جبرئیل آخرین سوره ی قرآن را (سوره نصر) ،
برای رسول الله(ص) آورد ؛
حضرت به جبرئیل گفت :
ما را از قهـر مرگ خبر داده اند ؛
و هنگام رفتن نزدیک شده ،
و آفتاب عمر به سر دیوار رسیده ،
جبرئیل گفت :
ای رسول خدا ؛ آخرت بهتر از دنیا است ،
و خداوند آن چه را که خواهی به تو می دهد تا خشنود باشی !
و شگفت آن که رسول الله(ص) ؛
روز دوشنبه به دنیا آمد
و روز دوشنبه به رسالت مبعوث شد ،
و روز دوشنبه از دنیا رفت !!!
پس بدان ای جوانمرد که ؛
هیچ دولتی عزیز تر از مرگ نیست ،
دین داران را در دروازه ی مرگ ؛ تاج کبریا بر سر نهند ،
و برخورداران شریعت به دروازه ی مرگ ، توقیع و فرمان دولت دریابند !
زیرا مرگ ؛ حرم لا اله الا الله است ،
مرگ ؛ آستانه ی دارُالمُکِ قیامت است ،
مرگ ؛ گذرگاهِ زائران حقّ است ،
مرگ ؛ مرکز عزّتِ عارفان ،
و طلیعه ی عنایتِ ازل ،
و مقدمه ی رعایتِ ابد است .
در دوعالَم هیچ کس را آن راحتی نیست که ؛
موحّد در لحد با احد است .
هرکس زندگیش پیوسته با خدای ، خوش باشد ،
هنگام مرگ از یک زندگیِ طبیعی ؛
به یک زندگیِ حقیقی و اصلی متصل می شود ؛
که در حقیقت همانا زندگیِ پاک و حقیقی ،
زندگیِ پس از مرگ است .
موضوع :